Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
14. listopada 2019.
Izložba vlikog modernista

foto Može li Chagall biti zalog ambicioznih ljetnih izložaba u ljetnim riječkim mjesecima?

Može li Chagall biti zalog ambicioznih ljetnih izložaba u ljetnim riječkim mjesecima?
Može li Chagall biti zalog ambicioznih ljetnih izložaba u ljetnim riječkim mjesecima?
Autor:
Objavljeno: 8. srpanj 2019. u 10:11 2019-07-08T10:11:52+02:00

Pregled je to cjelokupnog, gotovo šest desetljeća dugog stvaralačkog života velikog slikara, koji seže od ranih 20-ih godina do sredine 80-ih godina prošlog stoljeća. Radovi su to koji pružaju uvid u autorov konstantan dijalog s temom ljubavi

Čovjek se na sve živo navikne. Kad smo svojedobno bili čuli da će u Galeriji Kortil Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku biti izložba jednog od najpoznatijih umjetničkih imena 20. stoljeća, modernista Marca Chagalla, pomislili smo: 1. Prvi april je prošao; 2. Netko je poludio; 3. Pravi Chagall? Prvi april doista jest bio prošao, netko možda i jest poludio, ali pravi pravcati Chagall je, eto, u Galeriji Kortil, i još ga se, sve do 4. rujna, tamo može pogledati. Točnije, 93 njegova rada, uglavnom litografija, bakroreza, drvoreza i crteža.

Ali da, treba platiti 70 kuna ulaznicu. I tu, čini se, dolazimo do malog problema, koliko god se mi dosad već naviknuli na činjenicu da Rijeka nudi Chagallovu izložbu javnosti na uvid.

No, krenimo redom, kako smo i mi krenuli kad smo u miru, nakon otvorenja, pogledali izložbu. Pregled je to cjelokupnog, gotovo šest desetljeća dugog stvaralačkog života velikog slikara koji seže od ranih 20-ih godina do sredine 80-ih godina prošlog stoljeća. Radovi su to koji pružaju uvid u autorov konstantan dijalog s temom ljubavi u mnogim aspektima; od ljubavi i zanesenosti osjećajem sveprisutnosti božanskog u ljudima i svijetu, vjernosti vlastitim korijenima, očaranosti motivima rodnog Vitebska u Bjelorusiji (rođen je 7. srpnja 1887. godine, tako da je danas Chagallov rođendan), do ljubavi prema ženi ili prema umjetnosti. Iznimnost ovih radova kritika je našla u dotad »neviđenom zahvaćanju svjetla, kroz dinamiku kolorita«, kako je to svojedobno zapisano.

Stvaralaštvo posvećeno ljubavi

Ono što je publika u Rijeci mogla vidjeti, a to još svakako može i dalje, koncizno nam je prije otvorenja izložbe objasnila Nataša Bošnjaković, jedna od dviju Nataša, uz Natašu Mrkonjić, iz Rebel kolektiva, glavnog partnera HKD-a u projektu dovođenja Chagallove izložbe u Rijeku.

- Chagallov dugi stvaralački vijek posvećen je ljubavi: ljubavi prema domovini, porijeklu, religiji, duhovnosti, a posebno prema njegovoj Belli Rosenfeld, što se sve isprepliće u samo Chagallu svojstvenom snoviđenju kroz izložene serije ilustracija Biblije, Gogoljevih »Mrtvih duša«, Egzodusa, Homerove »Odiseje«, Cirkusa, Pariza... - rekla nam je Bošnjaković, napominjući da je polovica ovih radova iz privatnih kolekcija europskih kolekcionara, dosad neviđenih u Hrvatskoj.

3678943

S obzirom na to da u Kortil nismo ponovo došli samo zato da bismo u miru pogledali ovu važnu izložbu, nego i da vidimo kako je projekt Chagall uopće »uspio«, odnosno može li biti zalog za buduće, ambiciozne planove nove uprave HKD-a na Sušaku, odnedavno ustanove na čelu s Edvinom Liverićem. Koji je pak odlučio »poludjeti« pa ne samo dovesti Chagalla u Rijeku, nego ga staviti u Galeriju Kortil, mjesto na kojem posjetitelji nisu naviknuti plaćati ulaznicu za izložbu, usred ljeta, kada Galerija Kortil, podsjetimo se i toga, u pravilu nije radila.

Pitamo za početak Natašu Bošnjaković, koju smo zatekli u maloj pokrajnjoj prostoriji u pomnom nadgledanju prostora galerije na ekranu podijeljenom na kadrove novoinstaliranih kamera kao dijela obaveznog osigurnaja za ovakvu izložbu, kako joj se čini ovaj projekt. Dosad su se, naime, početne emocije zasigurno slegnule, a i iskustvo s riječkom publikom donekle formiralo od početka lipnja, kada je izložba otvorena.

- Meni se čini OK. I osobno i profesionalno super mi je suradnja između firme Rebel i HKD-a, uopće ta ideja javno-privatnog partnerstva, koja se već godinama naglašava u kulturnim strategijama, ali kad se treba ostvariti, onda se pokaže da vrlo teško ide u praksi. Ne krivim pritom nikoga; to je sustavan problem i trebat će nam vremena da se adaptiramo nekim novim formama suradnje poslovanja i kulturnog planiranja. Kod nas se često smatra da je rezultat toga da se netko privatno bavi kulturom njena komercijalizacija, smanjivanje kriterija i slično, ali po meni to uopće ne mora biti tako i mislim da institucije moraju razvijati svoju samoodrživost – kaže Bošnjaković.

Rebel kolektiv inače je poznat upravo po dovođenju u Hrvatsku onih imena likovne scene koja se, u nedostatku bolje kategorizacije, prepoznaju u najširim masama. Kad, naime, kažete Marc Chagall, ili, recimo, Andy Warhol, kojega je Rebel također doveo u Hrvatsku, i prosječno likovno informirani građanin znat će barem na razini osnovne informacije o čemu je riječ. Zanimalo nas je stoga koji je osnovni poticaj iza toga koncepta.

- Kad smo počeli, bilo je puno ljudi i nama je bilo, ajme, kako su svi ovo prepoznali, kako svima to treba, kako krasno, zašto za sve moramo ići vani, zašto stalno idealiziramo Zapad, zašto ne razvijamo vlastitu samostalnost i težnju da si sami napravimo ugodan okoliš, jer smo to zaslužili... Ali onda naiđeš na svakakve prepreke. Recimo, druge godine nije bilo toliko ljudi kao te prve kad smo krenule, ali ipak nismo odustale. I iako se često pitamo čemu sve to, što nam to treba, opet nekako na kraju pobijedi želja i entuzijazam – kaže Bošnjaković.

Novum u ponudi Rijeke

Što se Chagalla u Rijeci tiče, to je definitivno novum u ponudi. Posebno u Galeriji Kortil, u kojoj nismo naviknuli gledati takvu vrstu programa. U koju nismo uopće naviknuli odlaziti ljeti. No kako je Rijeka reagirala, što ona domicilna, a što ova turistička koja se, kažu to turistički djelatnici, sve više budi.

3678949

Ako se pita Bošnjaković, ona prije svega ističe odlične suradnike na projektu, no što se tiče publike, ona ne može reći da je nešto ludo reagirala. Svjesna je da je cijena od 70 kuna, koliko god bila normalna za izložbu ovoga kalibra, izazov u društvu koje nije naviknulo plaćati ulaznice za izložbe. Zato i jesu u Kortilu uveli Happy our petkom, kada je cijena upola niža, a Bošnjaković ističe i da uvijek nastoje maksimalno izaći u susret onima kojima je i to puno.

Pionirski su to pothvati, iako tako ne bi trebalo biti. Dok redovito virimo u razvijenija društva kada nas zanimaju radnička prava, visine osobnih primanja, socijalni statusi i standard života, nismo skloni shvatiti da je ulaznica za kulturno događanje najnormalnija stvar na svijetu. Bošnjaković ističe da bi u Francuskoj, koja kudikamo bolje, i preko javne sfere i preko sponzorskih aranžmana podržava kulturu, ulaznica na ovakvu izložbu koštala od 12 eura naviše i nikome ne bi palo na pamet propitivati potrebu da ulaznicu plati. Kako se izboriti za promjenu percepcije prema plaćanju ulaznica u nas?

- Ja mislim da je ta svijest da si ti taj koji čini društvo i da si ti taj koji odlučuje gdje će dati svoj zarađeni novac, da je, dakle, ta samosvijest broj jedan – kaže Nataša.

Ravnatelj HKD-a Liverić pritom domeće da je to posebno riječka navada, no i da treba ustrajati u toj borbi za promjenom, jer druge nema u smislu opstajanja kulturne scene. Dakako, problem je i u tome što Riječani nisu naviknuti na ovakve izložbe.

3678941

- Kad izlažu mladi umjetnici koji tek, recimo, nastaju, uopće si sretan da ti i besplatno 10 ljudi dođe na izložbu. Ma i inače je publike malo, ne samo u Hrvatskoj ili Rijeci, nego u Europi. Jedan posto stanovnika ide u kazalište. A mi smo još k tome napravili i veliki pomor zadnjih 20 godina, krenuvši od 90-ih naovamo. Recimo, ima škola koje nemaju likovni odgoj. I kako da ti maloj djeci onda ucijepiš te kvalitete? Također, kada gledamo što se trenutno pokazuje u našim muzejima i galerijama, čini mi se da je to sve dosta hermetično i zatvoreno za uski krug ljudi, a da je preskočen jedan edukativni dio koji je nužan da se iskusi, primjerice, Tom Gotovac. Ti ako s deset godina gledaš Gotovca, a nemaš neku predodžbu o umjetnosti 20. stoljeća, teško da ćeš to shvatiti – kaže Liverić, te spominje da su u kontekstu Chagalla u Rijeci zadovoljni što su ipak ostvarili kakvu-takvu suradnju sa školama. Bile su, naime, organizirane ture za školarce, kao i dvije radionice, na kojima je bilo dvadesetak polaznika koji su, inspirarni izložbom, kasnije izrađivali razne artefakte. No koncept izložbe u lipnju, srpnju i kolovozu lišio ih je mogućnosti da uđu službeno u kurikulume, pa će, uspije li se posložiti nastavak te priče kako je planirano - a na tome se radi - tu stvar trebati prilagoditi.

Povezivanje s drugim institucijama

Zato je pitanje svih pitanja hoćemo li ovakve izložbe i dalje viđati u Rijeci? Može li se zatvoriti konstrukcija i nastaviti ovakvo jedno javno-privatno partnerstvo između Rebela i HKD-a? Liverić smatra da može.

3678953

- Ako se učini da su prve projekcije bile jako nabildane i ne ostvare li se na prvom projektu, ne treba odustati. Mislim da treba probati još pa tek kad vidiš nakon više sezona da to nema odjeka, onda očito nešto ne štima, ali to je onda opet i edukativni problem. Mi trebamo ljude koji dolaze s nekim predznanjem, a što se tiče škola, razmišljamo za sljedeću godinu pomaknuti priču na srpanj, kolovoz i rujan. Prvo nam se činilo da je ovaj koncept od lipnja dobar po pitanju turističke sezone, ali sad mi se čini da je bolje ići kasnije, pa kad krenu škole i učenici su još opušteni, a mi smo u kurikulumu, da onda krenu s mirom i da imaju vođene ture i slično - kaže Liverić i napominje da istražuju i da je i njima sve ovo skupa novo.

Nas je, naravno, zanimalo što se to »kuha« u Rebel-HKD-ovoj radionici za sljedeću godinu, ali budući da su pregovori tek u tijeku, nisu nam mogli otkriti o čemu je točno riječ, iako je u planu ulazak u partnerstvo i s drugim riječkim muzejima, s obzirom na to da je Kortil ipak pomalo dislocirana galerija od 300-tinjak četvornih metara. Ako bi se išlo na nešto još ambicioznije, ne bi bilo loše, kaže Liverić, da se onda, recimo, za cijenu jedne karte može obići tri mjesta na kojima je neki zanimljiv sadržaj.

- Baš smo u procesu dogovaranja i s drugim institucijama koje su potencijalno zainteresirane sudjelovati, a s obzirom na to da su mi mnogi kolege rekli da smo sa Chagallom jako dignuli ljestvicu, sada to trebamo pratiti – zaključuje Liverić.

Amerikanka u Rijeci

3678939

Kad smo ušli u Galeriju Kortil, dočekao nas je širok, srdačan osmijeh mlade osobe koja nam se obratila na engleskom jeziku, ispričavajući se što još ne govori hrvatski. Bila je to Amerikanka Allison, čija nas je priča zaintrigirala. Otkud Amerikanka u Rijeci?

- Studirala sam povijest umjetnosti na Sveučilištu Michigan i dobila e-mail iz umjetničkog odjela da postoji mogućnost stažiranja u Europi, u Hrvatskoj. Iskreno, čula sam bila za Hrvatsku, ali baš ništa nisam znala o njoj. Kad sam pročitala što se događa u ovoj galeriji, prijavila sam se, a Jolanda (Todorović, voditeljica Galerije Kortil, op. a.) me htjela i to je bilo to: OK, idem u Hrvatsku! To je bilo prošlog ljeta i doista sam se zaljubila. Možda sam pristrana, jer mi je to prvi grad u Europi koji sam vidjela, ali jako mi se svidjelo i htjela sam se vratiti. Ipak, nisam znala hoću li moći, jer sam u međuvremenu diplomirala pa me škola nije mogla financirati, ali Jolanda i ja ostale smo u kontaktu i kad sam čula da se planira izložba Marca Chagalla, kojeg sam studirala, nije bilo dvojbe, morala sam se vratiti - kaže simpatična Allison, koja je ozbiljno počela učiti hrvatski jezik, ali i o Chagallu od Nataše Bošnjaković, koja je fascinira znanjem i osobnošću, jer bi jednom htjela raditi baš to što Nataša radi s Rebelom.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.